Algemene voorwaarden 

vsk schilderwerken

VSK Schilderwerken is een schildersbedrijf dat gespecialiseerd is in o.a schilderwerken, wandafwerking en kleuradvies. Door onze ruime ervaring bieden wij de totaal oplossingen voor al uw wensen.
 
Op onze website kunt u alles vinden over onze werkzaamheden: www.vsk-schilderwerken.nl Dit zijn de algemene voorwaarde zoals van toepassing op ons werkzaamheden.
 
INHOUDSOPGAVE

1.         Definities
2.         Werkingssfeer
3.         Aanbod
4.         Totstandkoming van de overeenkomst
5.         Verplichtingen van de ondernemer
6.         Verplichtingen van de consument
7.         Meer en minderwerk
8.         Overmacht
9.         Oplevering
10.       Zekerheid
11.       Betaling in termijnen
12.       De eindafrekening
13.       Niet-nakoming van de betalingsverplichting
14.       Eigendom van tekeningen en ontwerpen e.d.
15.       Garantie
16.       Toepasselijk recht/geschillen


ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

Consument en of Opdrachtgever:
natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf

Ondernemer en of opdrachtnemer:
V.S.K. Schilderwerken

Werk en of opdracht:
het totaal van de tussen de consument en de ondernemer overeengekomen

ARTIKEL 2 - WERKINGSSFEER

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle prijsaanbiedingen en overeenkomsten tussen ondernemer en consument.

ARTIKEL 3 AANBOD

3.1       Alle aanbiedingen zijn, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, vrijblijvend. De ondernemer is eerst gebonden nadat hij de opdracht schriftelijk of digitaal heeft bevestigd.
3.2       Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is vanaf die datum 30 dagen
geldig.
3.3       Een ondertekend aanbod bindt opdrachtgever. De ondernemer is pas gebonden aan
een opdracht door verzending van de opdrachtbevestiging. Indien de opdrachtgever niet binnen acht dagen na verzending van de opdrachtbevestiging zijn bezwaren aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt, wordt de opdrachtbevestiging geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
3.4       Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Werkzaamheden en daarbij door de ondernemer geleverde materialen.
3.5       Het aanbod bevat een aanduiding van de duur van het werk en een vaste dan wel vermoedelijke datum van oplevering.
3.6       Het aanbod geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die zal worden gehanteerd: aanneming, richtprijs of regie.
3.7       Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
3.8       De prijzen in het aanbod zijn inclusief BTW.
3.9       Het aanbod vermeldt de hoogte van de aanbetaling en de betalingstermijnen indien
zulks is overeengekomen.
3.10    Door het aanvarden van het aanbod accepteert de consument tevens deze algemene voorwaarden.

ARTIKEL 4 - TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

4.1       De overeenkomst komt tot stand door het (elektronische) bericht van aanvaarding van het aanbod door de consument aan de ondernemer.
4.2       Na aanvaarding van het aanbod door de consument wordt het werk ingepland door de ondernemer, ondernemer bericht consument hierover. De consument ontvangt uiterlijk drie werkdagen van tevoren bericht van de ondernemer over de datum waarop het werk in die week een aanvang zal nemen.
4.3       De consument ontvangt na aanvaarding van het aanbod een orderbevestiging.


ARTIKEL 5 - VERPLICHTINGEN VAN DE ONDERNEMER

5.1       De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden, tenzij anders overeengekomen. De normale werktijden zijn van 8.00 uur ’s-morgens tot 16.00 uur ‘s-middags.
5.2       De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
5.3       De ondernemer is verplicht de consument te wijzen op: onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen; kenbare gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld; onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond.
5.4       De ondernemer is aansprakelijk voor de schade, tenzij deze hem niet is toe te rekenen. De ondernemer verklaart verzekerd te zijn, indien schade optreedt als gevolg van de door ondernemer uitgevoerde werkzaamheden. De aansprakelijkheid van ondernemer voor schade is beperkt tot het bedrag waarvoor in voorkomend geval de waarde van de totaal opdracht van consument aan ondernemer.
5.5       De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake deskundige personen.
5.6       De ondernemer is gerechtigd voor de uitvoering van de werkzaamheden gekwalificeerde derden in te schakelen. ondernemer blijft alsdan aansprakelijk voor de kwaliteit van de uitvoering van de werkzaamheden.
   
ARTIKEL 6 - VERPLICHTINGEN VAN DE CONSUMENT

6.1       De consument stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.
6.2       De consument zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor
het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk
te verschaffen gegevens.
6.3       De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden
ten behoeve van de voor het werk benodigde energie en water. De kosten van elektriciteit, gas en water komen voor rekening van consument. De consument geeft de medewerking aan de ondernemer om van gebruik te kunnen maken van sanitair voorziening. Eventuele parkeerkosten komen voor rekening van consument.
6.4       De consument verklaart de woning tegen de gebruikelijke risico’s te hebben verzekerd.
6.5       De consument draagt er zorg voor dat de ruimte(n) waar de werkzaamheden worden uitgevoerd zo mogelijk leeg zijn bij aanvang van de werkzaamheden. Alle waardevolle en kwetsbare zaken moeten uit het werkterrein zijn verwijderd. Schade aan niet verwijderde inventaris is voor rekening van consument.
6.6       De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van de ondernemer behoren zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging ontstaat dient de consument de ondernemer daarvan tijdig in kennis te stellen.
6.7       Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden, als bedoeld in het voorgaande lid, dient de consument de daarmee verband houdende schade en kosten aan de ondernemer te vergoeden indien deze omstandigheden hem kunnen worden toegerekend.
6.8       De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door :
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en
werkwijzen;
- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht; - gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld.
Dit doet niet af aan de plicht van de ondernemer om de consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3.

ARTIKEL 7 - MEER- EN MINDERWERK

7.1       Alles wat niet in het aanbod staat omschreven is meerwerk en zal als zodanig separaat op de eindfactuur worden vermeld.
7.2       Meerwerk wordt voorafgaand aan de uitvoering van het meerwerk schriftelijk/digitaal overeengekomen onder vermelding van de financiële consequenties. Leverancier kan alleen aanspraak maken op betaling van meerwerk, indien hij de opdrachtgever
            tijdig schriftelijk op de financiële consequenties heeft gewezen, tenzij
opdrachtgever de financiële consequenties had moeten begrijpen.
7.3       Het saldo van het meer- en minderwerk wordt in rekening gebracht via de
eindafrekening c.q. in mindering gebracht op de overeengekomen prijs.

ARTIKEL 8 - OVERMACHT

8.1       Wordt de uitvoering van het werk onmogelijk door een oorzaak die de opdrachtnemer niet kan worden toegerekend en evenmin in zijn risicosfeer ligt, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te beëindigen en de gemaakte kosten in rekening te brengen bij de consument.
8.2       Wordt de uitvoering van een werk onmogelijk door een oorzaak die de consument niet kan worden toegerekend, en evenmin in zijn risicosfeer ligt, dan is deze gerechtigd het werk te doen beëindigen tegen vergoeding van de door de Leverancier gemaakte kosten.
8.3       Onder overmacht worden eveneens verstaan weersinvloeden, ‘Act of God’, molest of oorlog.

ARTIKEL 9 – AANSPRAKELIJKHEID
 
9.1       Ondernemer is gehouden de door hem te verrichten werkzaamheden zorgvuldig en vakbekwaam uit te voeren. Tenzij anders is overeengekomen rust op ondernemer een inspanninsverbintenis.
9.2       Reeds door derden aangebrachte schade aan glas, verfwerk, vloeren etc. zal door ondernemer direct worden gemeld, ondernemer is niet aansprakelijk voor deze schade en schade die hierdoor ontstaat.
9.3       De opdrachtnemer is aansprakelijk voor de directe schade welke tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan gebouw, inventaris, of eigendommen van personen wordt toegebracht en die te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de opdrachtnemer, zijn personeel of zijn onderaannemers. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade.
9.4       De opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien de schade het gevolg is van opzet, schuld of verwijtbaar handelen van de consument of binnen diens risicosfeer valt.
9.5       In geval de opdrachtnemer de consument tijdig terzake heeft gewaarschuwd en de consument desalniettemin uitvoering van werkzaamheden op een ondeugdelijke ondergrond heeft verlangd is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de gevolgen hiervan.
9.6       Indien de aanvang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in artikel 6.4         of door andere aan de consument toerekenbare omstandigheden, moet de voor
9.7       de opdrachtnemer verband houdende schade en kosten door de consument worden vergoed.
 
 9.8      De consument draagt het risico van schade veroorzaakt door gebreken in materialen of hulpmiddelen die door hem ter beschikking zijn gesteld dan wel zijn verlangd, behoudens indien de gebreken voor de opdrachtnemer kenbaar waren en hij verzuimd heeft de consument hierop te wijzen.
9.9       Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, indien de consument onvoldoende of onjuiste informatie heeft verstrekt op grond waarvan de door ondernemer te verrichten werkzaamheden zijn vastgesteld en uitgevoerd.
9.10     In geval van aansprakelijkheid van de opdrachtnemer, is deze nimmer gehouden een hoger bedrag te vergoeden dan het totale overeengekomen bedrag van de opdracht. In geval de opdrachtnemer voor de betreffende schade is verzekerd, is zijn aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de verzekeraar in het desbetreffende geval zal worden uitgekeerd.
 
ARTIKEL 10 - OPLEVERING

10.1     Op het moment dat de werkzaamheden zijn afgerond, nodigt ondernemer de consument uit om het werk aan de consument op te leveren. Bij oplevering worden eventuele tekortkomingen op de werkbon vermeld. Nadat de werkbon door de consument is getekend wordt het werk als opgeleverd beschouwd. Daarnaast vraagt ondernemer de consument het kwaliteitstevredenheidsonderzoek in te vullen.
10.2     Tijdens de opleverperiode geconstateerde gebreken schorten de betalingsverplichting van de consument niet op.
10.3     Gebreken aan een deel van het geleverde geven niet het recht tot afkeuring van de gehele geleverde prestatie.

ARTIKEL 11 - ZEKERHEID

11.1     De ondernemer kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de consument.
11.2     De ondernemer kan na het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen, indien hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument in dit geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de ondernemer gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voorzover dit gerechtvaardigd is.
11.3     Bij accepteren van het aanbod is het aanbod bindend. Wanneer consument het aanbod wilt annuleren is consument een percentage van 20% van het aanbod verschuldigd aan ondernemer, naast dit percentage is consument verplicht de ingekochte materialen te vergoeden.

ARTIKEL 12 - BETALING IN TERMIJNEN

12.1     Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk.
12.2     Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de consument de bevoegdheid betaling van een termijn op te schorten.
12.3    Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door ondernemer aan te geven wijze.

ARTIKEL 13 - DE EINDAFREKENING

13.1     De eindafrekening geeft een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, uitgesplitst naar de oorspronkelijke opdracht, en van het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
13.2     In de eindafrekening wordt een specificatie gegeven van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven en van de overige kosten. Indien van toepassing wordt verder een specificatie van meer- en/of minderwerk opgenomen.
13.3     De in het vorige lid genoemde specificatie vindt niet plaats voor zover het werk is uitgevoerd voor een aanneemsom, behoudens opgedragen meer en/of minderwerk.
13.4     Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de rekening.

ARTIKEL 14 - NIET-NAKOMING VAN DE BETALINGSVERPLICHTING

14.1     Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder nadere ingebrekestelling in verzuim te zijn. Niettemin zendt de ondernemer na het verstrijken van de betalingstermijn, als bedoeld in artikel 12 lid 3 en artikel 13 lid 4, een betalingsherinnering, waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen twee weken na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
14.2     Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 12, lid 3 en artikel 13, lid 4, tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
14.3     De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van twee weken bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de ondernemer hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de consument.
14.4     Indien de consument met de betaling van een termijn, als bedoeld in artikel 12, in gebreke blijft, is de ondernemer gerechtigd het werk stil te leggen, mits hij de consument schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een week is verlopen na ontvangst van de ingebrekestelling. Het in de vorige zin bepaalde laat het recht van de ondernemer op vergoeding van kosten, schade en rente onverlet.
14.5     De ondernemer blijft eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
14.6     Indien de ondernemer een door hem aan de consument verschuldigde schadevergoeding niet tijdig betaalt, kan de consument hem per brief wijzen op zijn verzuim. Indien de ondernemer niet binnen twee weken na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij geacht — zonder nadere ingebrekestelling — in verzuim te verkeren. De leden 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

ARTIKEL 15 - GARANTIE

15.1     Opdrachtnemer garandeert een juiste behandeling van de ondergrond en een vakkundige verwerking van de verfproducten conform de voorschriften van de fabrikant. Het uitgevoerde schilderwerk zal gedurende de garantieperiode geen gebreken vertonen.
15.2     Onder gebreken wordt in het kader van de garantie verstaan: het dusdanig afbladderen, vergaande barsten, onthechten of verweren van de verf dat de beschermende werking van het systeem teniet wordt gedaan.
15.3     Ondernemer verstrekt de consument een Garantiecertificaat in de vorm van de factuur van de verrichte werkzaamheden met betrekking tot het uitgevoerde werk. Het garantiecertificaat laat de aansprakelijkheid van ondernemer voor eventuele gebreken in het werk op grond van de wet onverlet.
15.4     Een garantie wordt gegeven voor het houtwerk in goede staat van onderhoud voor een periode van 3 tot 5 jaar. Bij middelmatig/slecht onderhoud, c.q slechte staat van het houtwerk, wordt in samenspraak met de opdrachtgever de garantie besproken. Garantie voor V.V.E. en bedrijven met inspectierapport, wordt naar aanleiding van het inspectierapport besproken.
15.5     De consument kan voor totstandkoming van de overeenkomst gebruik maken van de optie om een extra garantie van twee jaar te bedingen. De garantietermijn bedraagt in dat geval zeven jaar vanaf de datum van oplevering. De consument zal ondernemer in de gelegenheid stellen om in het vierde jaar na oplevering een tussenbeurt uit te voeren. Daartoe ontvangt de consument een schriftelijk (waaronder begrepen elektronisch) bericht van ondernemer. Mocht de consument ondernemer, ook na een herinnering te hebben ontvangen, niet in de gelegenheid hebben gesteld om binnen de aangegeven periode een tussenbeurt uit te voeren, dan komt de garantie na het zesde jaar te vervallen.
15.6     De consument kan uitsluitend een beroep doen op de garantie als hij volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
15.7     De garantie wordt afgegeven onder de volgende voorwaarden:
a) Expositie/onderhoud: de expositie van de gebruikte materialen zal
plaatsvinden onder omstandigheden en gebeurtenissen, welke ter plaatse van het object als normaal zijn aan te merken, terwijl wordt uitgegaan van ongewijzigd gebruik van het object volgens zijn bestemming en het gebruik op het moment van uitvoering van het werk.
b) Geen relevante verandering zal optreden in de omgeving en de invloed hiervan op het werk.
c) Om de kwaliteit van het buitenschilderwerk te kunnen garanderen zijn bij onderhoud aan klimaatscheidende elementen, zoals ramen, kozijnen en deuren, tevens voorzieningen aan de binnenzijde van deze elementen (het zogenaamde binnen-buitenwerk) vereist. Tot deze voorzieningen behoren minimaal: Het regelmatig reinigen (3-5 keer per jaar) van het houtwerk zoals ramen, deuren, kozijnen, hekken en daklijsten; google voor meer informatie en aanbevelingen; afdichten van naden en opengetrokken houtverbindingen, herstellen van de beglazingsafdichting en treffen van ventilatie voorzieningen.
15.8     Buiten de garantie vallen: - onjuist onderhoud;
- mechanische beschadigingen; - verlies van glans;
- normale verkleuring;
- haarscheurtjes;
- verborgen gebreken, waaronder tevens te verstaan gebreken ontstaan door bouwtechnische
- van de constructie en/of verlies van samenhang van de ondergrond;
- Indien glasaansluiting aan de binnenzijde van de woning (randafdichting van
de beglazing)
- vochtverzamelingen en/of lekkages;
- onvoldoende periodieke reiniging van het schilderwerk;
- wijzigingen in het gebruik van het object;
- brand, oorlog, molest, natuurrampen en andere overmachtssituaties en
overige gebreken
- kan aantonen dat deze geen verband houden met de uitgevoerde
schilderwerkzaamheden.
15.9     Garantie binnenschilderen, de ondernemer garandeert dat het uitgevoerde
binnenschilderwerk:
a) voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de
ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke
wijze zal verweren;
b) wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem en/of
materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
De garantie wordt gegeven voor een periode van vier jaar. Alle werkzaamheden worden volgens de voorgeschreven normen uitgevoerd.
15.10   Vochtdoorslag en binnenvochtproblemen vallen niet onder de garantie, evenals natuurlijke slijtage aan bijvoorbeeld trappen/Loopgedeeltes.
15.11   Tijdens de garantieperiode geconstateerde gebreken schorten de
betalingsverplichting van de consument niet op.

ARTIKEL 16 - TOEPASSELIJK RECHT/GESCHILLEN
 
16.1     Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben is uitsluitend Nederlands recht van toepasing.
16.2     Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Schilders-, glaszetters- en Stukadoorsbedrijf.
16.3     Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst aan de ondernemer heeft voorgelegd.
16.4     Uiterlijk drie maanden nadat de klacht aan de ondernemer is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
16.5     De kosten zijn voor rekening van de eisende partij.
16.6     Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, is de
ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wil doen, moet hij de consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
16.7     De Geschillencommissie doet uitspraak met in achtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
16.8     Uitsluitend de Nederlandse rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.